מלחמת התודעה
כך נעלם המחדל מהשיח הציבורי

זוכרים את הכניסה לשיפא? את "רפיח עכשיו" כשישראל הייתה כפסע מהכרעת חמאס? ומה לגבי ציר פילדלפי, שהפך לפתע לסלע קיומנו? שומרים ניתח את השיח בישראל שבוע אחר שבוע במשך שנה, מאז מתקפת ה-7 באוקטובר: החטופים, המפונים, ומתי הציבור הישראלי הפסיק להתעניין במחדל. פרויקט מיוחד

מאת מיקי לוי |
עיצוב: נעם תמרי | 3.10.24

שנה למתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה העיקשת בעזה ובצפון, השיח הציבורי בישראל נגרר מאירוע לאירוע ללא שום מיקוד אסטרטגי. אפשר שהסיבות לכך הן המטרות האמורפיות שהוצבו, כמו "ניצחון מוחלט" ו"מיטוט חמאס" - יעדים שעמידה בהם יכולה להיקבע בספקטרום רחב של הגדרות - ואפשר שזהו ההלם שאחז בחברה הישראלית בשנה החולפת. כך או אחרת, ניתוח שומרים של סדר העדיפויות הלאומי כפי שהוא משתקף במידת העניין הציבורי בגלישה ברשת האינטרנט, באמצעות כלי ניתוח השיח של Google Trends, חושף עד כמה מפוזר ולא עקבי הוא.

אפשר היה לצפות, למשל, שסוגיית החטופים בעזה תעמוד במוקד סדר היום ותישאר בתודעה לאורך כל חודשי המלחמה, אבל בפועל, כפי שניתן לראות גם בפילוחי הגרפים בהמשך, העניין הציבורי בחטופים מראה רק שיא אחד, בזמן העסקה שהתבצעה בנובמבר 2023. מאז, העניין נמוך זולת שתי עליות קטנות יחסית סביב חילוץ ארבעת החטופים נועה ארגמני, שלומי זיו, אלמוג מאיר ג'אן ואנדריי קוזלוב במבצע ארנון, ולהבדיל, הוצאתם להורג של ששת החטופים הרש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי וכרמל גת זכרם לברכה בשלהי אוגוסט.

העניין הציבורי בעשרות אלפי המפונים מצפון ומיישובי העוטף, דעך והלך אף הוא ככל שנמשכה השנה. אף כי באופן מתון יותר מאשר סוגיית החטופים, ועם תנודתיות גבוהה יותר, בעיקר נוכח מצוקת מפוני הצפון. ועדיין, גם החטופים וגם המפונים ריכזו יותר עניין מהסוגייה שעמדה ועודנה במוקד מתקפת ה-7 באוקטובר: המחדל. בימים הראשונים למלחמה העניין הציבורי בנושא היה בשיאו תוך דרישה ציבורית לקבלת אחריות של מנהיגי המדינה ומערכת הביטחון, אולם עד מהרה הוא צנח בחדות והלכה למעשה "המחדל" נעלם מן התודעה מאז. את מקומו תפס עיסוק במונחים טקטיים שלא דובר עליהם כלל בהתחלה, כמו שיפא, חאן יונס, רפיח, וכמובן ציר פילדלפי, שצץ לפתח אחרי חודשים ארוכים של לחימה, והפך לדיל-ברייקר בכל הנוגע לעסקה לשחרור החטופים שעודם נמקים בשבי.

כדי לעקוב אחר השיח הציבורי על ציר הזמן, יצרנו כלי אינטראקטיבי שמאפשר לראות את התפוצה של נושא בודד, וכן להשוות אותו לאחרים. לחיצה על כפתור של כל מושג תציג את התפוצה שלו מתחילת המלחמה ועד עכשיו. בהמשך, אפשר לראות אם ואיך השפיעו אירועים מרכזיים על התפוצה של כל אחד ממושגי המפתח.

אפשר לקוות כי התמונה שעולה מניתוח זה תגרום לציבור להיות עירני קצת יותר ביחס למקומות שאליהם מנותב השיח.

חטופים

חטופים

מפונים

מפונים

שיפא

שיפא

חאן יונס

חאן יונס

רפיח

רפיח

פילדלפי

פילדלפי

חמאס

חמאס

חיזבאללה

חיזבאללה

איראן

איראן

מחדל

מחדל

10/2024

10/2023

8 באוקטובר

ימי ההלם

השבועיים הראשונים לאחר מתקפת חמאס מאופיינים בתשומת לב למחדל שאפשר את המתקפה והטבח, בדגש על עיסוק בנרצחים ביישובי העוטף ובמסיבת הנובה האיומה.

22 באוקטובר

התמרון

המילה הנפוצה ביותר באותה עת הייתה "תמרון", ביחס לכניסה קרקעית לעזה, אחרי עיכובים בעקבות לחצים בינלאומיים. עלייה בתשומת הלב למפונים בדרום ובצפון.

5 בנובמבר

זמן שיפא

בית החולים המרכזי בעזה, שלפי המודיעין שימש כמפקדת חמאס מרכזית, הפך לסמל מרכזי בלחימה הן מצד ההתנגדות הבינלאומית והן מצד החשיבות הטקטית בישראל.

26 בנובמבר

התקווה

ישראל וחמאס מגיעות להסכמה סביב שחרור חטופים תמורת הפוגה ושחרור אסירים. 80 ישראלים חזרו הביתה בטווח זמן של כ-7 ימים. ההתמקדות בחאן יונס מתחילה לעלות.

4 בדצמבר

חאן יונס

חמאס מפר את הפסקת האש וצה"ל מרחיב התמרון לדרום הרצועה, גם כאן מול התנגדות בינלאומית. על אף ההתרחבות, כיבוש רפיח או שליטה בציר פילדלפי אינם חלק מהשיח.

18 במארס

שיפא, שוב

צה"ל נמצא כבר בשלב ג' של הלחימה, שכלל צמצום כוחות ומעבר לפשיטות ממוקדות. המפורסמת שבהן הייתה הפשיטה החוזרת על בית החולים שיפא.

6 במאי

רפיח משתלט

כחודש לאחר הכרזת "כפסע מהניצחון" של רה"מ נתניהו, צה"ל נכנס לרפיח כדי להשלים את פירוק צבא חמאס. "פילדלפי" עוד לא בתודעה, "חטופים" בשפל ו"רפיח" שולט בשיח.

8 ביוני

מבצע ארנון

חילוץ ארבעת החטופים ובהם נועה ארגמני, שסרטון חטיפתה הפך לאחד הסמלים של האסון, מוריד את העניין במחדל לרמתו הנמוכה ביותר. השיח על הצפון מתחיל להתגבר.

31 באוגוסט

פילדלפי

רצח ששת החטופים וחשיפת התנאים במנהרות מעלה את תפוצת העיסוק במחדל ובחטופים, אבל סוגיית השליטה בציר פילדלפי כתנאי לעסקה משתלטת לחלוטין על השיח.

 

29 בספטמבר

החיסול

אחרי שורה של מבצעים מרשימים, צה"ל מחסל את כל שדרת הפיקוד של חיזבאללה ונסראללה בראשה. כל נושא אחר בשיח מתגמד, העניין ב"חטופים" צונח כמעט לאפס.