הבלוף של הקהילה הבינלאומית:

כך התעצם חיזבאללה

במסווה של הסדר

הסדר בינלאומי הוא החלופה למלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה, אלא שבמצב הזה ישראל כבר הייתה. שומרים מציג כיצד רמס נסראללה את החלטת האו"ם 1701, עם אלפי הפרות בקצב מתגבר משנה לשנה.

כמו בעזה, גם בלבנון, ארגון הטרור התקרב לגדר, התחמש והתעצם מתחת לעינה הפקוחה של מדינת ישראל

מאת מיקי לוי
עיצוב: נעם תמרי | צילומים: רויטרס | מפות: גוגל | 24.9.2024

נהוג להתייחס לעימות עם חיזבאללה כאל אירוע שבו נשמרים או מופרים "כללי המשחק". אבל סקירה שערך שומרים מסוף מלחמת לבנון השנייה באוגוסט 2006, חושפת שכנראה מעולם לא היו כללי משחק שכאלה. מה כן היה? מערך הדרגתי של פריצת גבולות מראשיתו של הסכם הפסקת האש (החלטה 1701 של האו"ם) ועד היום. לפי נתונים שנראה בהמשך, הפרות חיזבאללה החלו זמן קצר לאחר תום המלחמה, וצמחו עשור לאחר מכן ב-800%, כך שעד 2017 ביצע חיזבאללה כ-13 אלף הפרות. נציין כי מבחינת האו"ם גם ישראל הפרה את 1701 באמצעות גיחות אוויריות, שבוצעו לשם איסוף מודיעין על פעילות חיזבאללה. 

מאז ועד מלחמת חרבות ברזל עבר חיזבאללה להפרות בוטות יותר, שהסתכמו בשנה שלפני המלחמה בשיגור כטב"מים, נוכחות מופגנת בתוך שטח בריבונות ישראלית, ועל פי מערכת הביטחון ניסיונות לפגע בעומק ישראל. כיום, כפי שתראה המפה בהמשך, חיזבאללה משגר רקטות לעבר ישראל מאזורים המאוכלסים בכוחות צבא לבנון ויוניפיל - אותם כוחות שהיו אמורים לאכוף את האיסור על חיזבאללה או על כל ארגון צבאי אחר לשהות בדרום לבנון. 

כך נראו 18 שנה של התעצמות, התגרות ותוקפנות, שהגיעו לשיא מאז חבר חיזבאללה לחמאס יום אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר, ומאיימים בימים אלה להתדרדר למלחמה אזורית.

גם נסראללה יודע: או"ם שמום

לפי החלטת האו"ם 1701 צבא לבנון ויוניפיל אמורים היו לאכוף את איסור הנוכחות של חיזבאללה סמוך לגבול. זה לא קרה

עשור של הפ(ק)רות

זינוק של 800% בהפרות הסכם הפסקת האש בין 2017-2007

2006

אופטימיות זהירה

עם תום מלחמת לבנון השנייה התקבלה החלטה 1701 של האו"ם, לפיה, בין היתר, ארגוני הטרור בלבנון יפורקו מנשקם ולא תהיה נוכחות של חיזבאללה בדרום לבנון סמוך לגבול. כדי לאכוף החלטה זו, נפרסו באזור כ-10,000 חיילי צבא לבנון וכ-12,000 חיילי יוניפיל.

2007

מתמכרים לשקט

בדוח שפרסם המרכז למורשת המודיעין (מל"מ) כחצי שנה לאחר 1701, נכתב כי השקט בדרום לבנון "הינו במידה רבה פועל יוצא מהתמקדות חיזבאללה בשיקום כוחו". ארגוני הטרור "לא פורקו מנשקם ולא נעשה ניסיון משמעותי של ממשלת לבנון להתעמת עמם".

חולשה פוליטית

לאחר כעשור של התחזקות בפרלמנט הלבנוני, נציגי חיזבאללה פעלו להפיל את ממשלתו של פואד סניורה. לפי דוח המל"מ, "ממשלת לבנון העסוקה במאבק הישרדות נמנעת מלאתגר את מעמד חיזבאללה בדרום, וצבא לבנון אף נאלץ להסיט כוחות לביירות".

2008

מורנייה מחוסל

עימאד מורנייה, מפקד הזרוע הצבאית של חיזבאללה, ארכי-טרוריסט בינלאומי המבוקש בידי ה-FBI והאינטרפול, חוסל בפיצוץ במכוניתו בדמשק בירת סוריה. נכון להיום, אף גורם רשמי לא לקח אחריות על הפעולה.

צילום מתוך הדוח של המרכז למורשת מודיעין (מל"מ)

2009

הוכחה ראשונה

כשנתיים בלבד לאחר החלטה 1701, פיצוץ של מחסן נשק בכפר חירבת סלים שבדרום לבנון הוכיח, מבחינת ישראל, כי חיזבאללה מפר את החלטת האו"ם וצובר נשק מדרום לנהר הליטני. זמן קצר לאחר מכן אישרה מועצת הביטחון של האו"ם שאכן מדובר בהפרה. 

2015

המב"מ - המערכה שבין המלחמות

לאורך השנים, ניסיונות ההתעצמות של חיזבאללה נתקלו בתקיפות אוויריות שיוחסו לישראל. באחת מהן חוסלו שישה פעילי חיזבאללה ואנשי משמרות המהפכה של איראן. זמן קצר לאחר מכן, מארב של חיזבאללה שיגר טיל נגד-טנקים לעבר שיירת צה"ל. שני לוחמי צה"ל נהרגו ו-7 נפצעו.

2016

כבר לא ארגון גרילה

לפי דוח נוסף של המל"מ, בחורף 2016, קיים חיזבאללה בסוריה מפגן כוח צבאי "חריג בהיקפו וראשון מסוגו", כאות למעורבותו בהגנה על משטרו של בשאר אל-אסד במלחמת האזרחים. בצעדה זו הוצגו טנקים, נגמש"ים, ארטילריה מתנייעת ויחידות עילית.

2017

ישראל מזהירה

בטקס חילופי מפקד עוצבת הגליל, הזהיר אלוף פיקוד צפון יואל סטריק מפני הפרות חוזרות ונשנות של חיזבאללה, ודובר צה"ל הציג סרטונים המראים את פעילי הארגון מפטרלים סמוך לגבול בלבוש אזרחי ואוספים מידע מודיעיני.

צילום: דובר צה"ל

2018

איום המנהרות

במסגרת מבצע "מגן צפוני" איתר צה"ל מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר בדרום לבנון, שהגיעה כ-40 מטרים לתוך שטח ישראל. לפי דובר צה"ל, המנהרה נחפרה מתוך מבנה פרטי בכפר במשך כשנתיים ב"תהליך חפירה ארוך ומורכב בסלע", בשונה מהמנהרות בעזה.

2019

אימת יוניפיל

לפי מחקר של ה-INSS, בדוח של יוניפיל נכתב כי "פעילי חיזבאללה בלבוש אזרחי מונעים בכוח תנועה חופשית של חיילי האו"ם, תוך חסימת דרכם, הטרדה, איומים וחטיפת ציוד", ואף "מפעילים אלימות, לעתים קטלנית, נגד כוחות יוניפיל".

2022

מתקפת הכטב"מים

על רקע משא ומתן בין ישראל ולבנון על הסכם המים הכלכליים, שיגר חיזבאללה שלושה כטב"מים לעבר אסדת הגז "כריש" סמוך לגבול הצפוני במים הכלכליים של ישראל. כולם יורטו על-ידי צה"ל ולפי הדיווחים, בצבא העריכו כי הכלים לא היו חמושים.

2023

בעומק ישראל

במארס 2023 חדר מחבל מלבנון לתוך שטח ישראל ופיצץ מטען בצומת מגידו. בפיצוץ נפצע אזרח ישראל באורח קשה, כאשר על פי גורמי הביטחון המטען "דומה לדגם של חיזבאללה".

זמן קצר לאחר מכן, הקימו פעילי חיזבאללה שני אוהלים בצד הישראלי של הר דב, כלומר: בתוך שטחה הריבוני של מדינת ישראל. למרות מאמצים דיפלומטיים מצד ישראל, האוהלים לא פונו במשך כחודשיים.

בספטמבר 2023, שבועות ספורים לפני מתקפת ה-7 באוקטובר, אירע ניסיון התנקשות בפארק הירקון בתל אביב. לאחרונה פורסם כי היעד להתנקשות היה שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה בוגי יעלון, וכי מבצעי הפעולה הגיעו משורות חיזבאללה.

לסיכום:

עם תום מלחמת לבנון השנייה הודה מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, כי לו היה יודע שהמתקפה ב-12 ביולי 2006, שהובילה להרג שמונה חיילי צה"ל ולחטיפתם של שניים (אהוד גולדווסר ואלדד רגב זכרם לברכה) הייתה מובילה למלחמה כפי שהתפתחה - לא היה מוציא פעולה כזו. מאז ואפילו ממש בימים אלה של לחימה עצימה מול חיזבאללה, מתואר נסראללה כמי שמכלכל את צעדיו בזהירות ובהתאם לאינטרסים של שולחיו האיראניים, מי שמנסה למתוח את החבל בלי לקרוע אותו. לאור הנתונים והאירועים שהוצגו כאן אפשר להציע חידוד של האנלוגיה הזו: חיזבאללה לא מתח את החבל, אלא פרם אותו, סיב אחרי סיב, מול ישראל, מול הקהילה הבינלאומית ומול העם הלבנוני, שעמדו כולם והסתכלו בחוסר אונים.

פעילות צה"ל בלבנון בימים האחרונים מראה שההכלה של ישראל למלחמת ההתשה שגזר עליה חיזבאללה בצפון, הסתיימה. יחד עם זאת, בהיעדר עולם אוטופי של "ניצחון מוחלט" גם בשש אחרי המלחמה הזאת, השאלה שתעמוד על הפרק היא איך תראה הסדרה מדינית והאם הפעם ישראל תנקוט צעדים אופרטיביים על מנת לאכוף אותה, בהינתן שעל האו"ם ועל הקהילה הבינלאומית מתברר שאי אפשר לסמוך שיעמדו על המשמר.

מקורות (עיבוד שומרים):

State of Israel >> Ministry of Foreign Affairs >> The Hezbollah Lebanon File >> 31.07.2024
IDF >> Hezbollah's Systematic Violation of UN Security Council Resolutions >> 24.01.2018
IDF >> 5 Ways Hezbollah Violates UN Resolution 1701 >> 18.07.24
דובר צה"ל >> פעילי חיזבאללה בתוך מנהרת הטרור ההתקפית שנחשפה בשטח ישראל >> 04.12.18
מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית במרכז למורשת המודיעין - מל"מ >> סטאטוס יישום החלטת מועצת הביטחון 1701 כחצי שנה לאחר קבלתה (מאזן ביניים) >> 02.03.2007
מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית במרכז למורשת המודיעין - מל"מ >> שנה למלחמת לבנון השנייה: האם ובאיזו מידה יושמה החלטת מועצת (מאזן ביניים) הביטחון 1701 שהביאה לסיום המלחמה? >> 12.08.2007
מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית במרכז למורשת המודיעין - מל"מ >> החלטת מועצת הביטחון 1701 והפרתה השיטתית ע”י חזבאללה ואיראן >> 17.12.2018
מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית במרכז למורשת המודיעין - מל"מ >>  פיצוץ מחסן נשק של חזבאללה בכפר ח’רבת סלם שב וחשף את קיומה של תשתית צבאית פעילה של חזבאללה במרחב שמדרום לליטאני >> 03.08.2008
המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) >> אסף אוריון >> מגלה טפח ומכסה טפחיים: דו''ח מזכ''ל האו''ם העתי על החלטה 1701 >> 27.03.19
המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) >> יום שוויצר, אופק רימר >> נטרול פרויקט המנהרות של חזבאללה: צעד נוסף במערכה הנמשכת נגד ההשפעה האזורית של איראן >> 11.12.2018
המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) >> האוהלים בהר דב כהזדמנות אסטרטגית >> 02.07.2023
המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) >> ישראל במלחמה - נתונים מתעדכנים בזמן אמת (דשבורד) >> הזירה הצפונית >> יעדים שהותקפו על ידי צה"ל, 06/09/24-07/10/23 >> מבוסס על נתוני The Armed Conflict Location & Event Data Project (ACLED) (עיבוד וניתוח עבור INSS: מורן דיטש ורבקה מלר)
חדשות 12 >> ניר דבורי >> צה"ל מציג: מחסן התחמושת שהתפוצץ בלבנון והרג בכיר חיזבאללה >> 14.10.2009